مواظب این موجود خطرناک باشید

مالاریا، بیماری خطرناکی است که به دلیل عدم رعایت مسائل بهداشتی در برخی کشورها و یا با نیش پشه آلوده به نام آنوفل به بدن انسان منتقل شده و با علائمی مثل تب و لرز بروز می کند.

مواظب این موجود خطرناک باشید

گروه سلامت جشنواره تهران:امروز 25 آوریل (پنجم اردیبهشت) روز جهانی مالاریا است.بیماری مالاریا یکی از شایع ترین بیماری‌های منتقله توسط ناقلین  است که به علت حضور انگل تک یاخته بنام پلاسمودیوم در خون انسان ایجاد می‌شود. پلاسمودیومها در داخل گلبول‌های قرمز خون رشد می‌کند و پس از رشد، تکثیر کرده و موجب پاره شدن گلبول‌های قرمز خون و بروز علائم مالاریا می‌شود. هر سال در جهان ۵۰۰ – ۳۰۰ میلیون نفر به مالاریا مبتلا می‌شوند و از این تعداد بیش از ۱ میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند.  در دنیا هر ثانیه، یعنی در گفتن هر کلمه مالاریا، تعداد ۱۰ کودک برای مبارزه با مرگ در اثر مالاریا پنجه نرم می‌کنند.کل موارد مالاریا در جهان بیش از ۵ برابر مجموعه ( سل ، ایدز ، سرخک ، جذام ) است.بیشترین موارد بیماری مالاریا در ایران مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و قسمت گرمسیری کرمان است. عامل بیماری انگل‌های تک سلولی بنام پلاسمودیوم است.در ایران سه گونه پلاسمودیوم  وجود دارد که پلاسمودیوم فالسیپاروم از همه خطرناکتر بوده و اگر درمان نشود باعث مرگ بیمار می‌شود.

 ناقل بیماری پشه‌های آنوفل ماده است. در کشور ایران ۱۹ گونه پشه آنوفل شناخته شده که ۷ گونه آن ناقل بیماری است. پشه‌های آنوفل بیشترین زمان خون خواری را در شب انجام می‌دهند.  دوره کمون دوره کمون بر حسب نوع انگل فرق می‌کند و در نوع ویواکس ۱۴-۷ روز است.  راه انتقال بیماری  رایج‌ترین روش انتقال بیماری از طریق گزش پشه آنوفل ماده از شخص بیمار به شخص سالم است.  علائم بیماری  اشخاصی که به بیماری مالاریا مبتلا می‌شوند ابتدا احساس سرما می‌کنند و سپس لرز کرده و بعد دچار تب می‌شوند و در نهایت عرق می‌کنند که به این مراحل حمله مالاریا گفته می‌شود. علائم دیگر مالاریا سردرد، استفراغ ، بزرگی طحال، کم خونی و دردهای عضلانی است. روش تشخیص بیماری ساده ترین و مطمئن ترین روش تشخیص قطعی بیماری آزمایش خون است که می‌توان با تهیه گسترش خونی در فاصله زمانی کمتر از نیم ساعت به وجود بیماری پی برد. عفونت مالاریا به طور کلی با علایم و نشانه‌هایی مانند تب، لرز، سردرد، تهوع و استفراغ و یا درد و خستگی ماهیچه بروز می‌کند

دیدگاهتان را بنویسید