جزئیات تازه از پیشرفت اَبَرپروژه جهاد آب‌رسانی/ 2757 روستا در 10 ماه گذشته آب‌رسانی شد

با گذشت 10 ماه از آغاز عملیات اجرایی طرح جهاد آب‌رسانی به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی فعال کشور، 2757 روستا معادل 38 درصد از کل پروژه به شبکه آب‌رسانی شرب و بهداشتی کشور متصل شد و فرآیند اجرای پروژه طی 20 ماه آتی ادامه دارد.

جزئیات تازه از پیشرفت اَبَرپروژه جهاد آب‌رسانی/ 2757 روستا در 10 ماه گذشته آب‌رسانی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی جشنواره تهران، محرومیت‌زدایی یکی از مهمترن شعارهای دولت سیزدهم بود که بر مبنای آن گفتمانی مبنی بر ارتقای کیفیت زندگی در مناطق محروم با اولویت روستاهای کشور را شکل داد. در این راستا، یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های لازم برای زندگی با کیفیت دسترسی به منابع آب شرب پایدار در روستاهای کشور است. بنابر آمار ماهانه صنعت آب و برق، در انتهای شهریورماه سال 1400، همزمان با شروع دولت دوازدهم، 17.05 درصد از جمعیت روستایی کشور به منابع آب شرب بهداشتی و پایدار دسترسی نداشتند. بر این مبنا دولت سیزدهم برنامه‌ریزی برای ارتقای شاخص دسترسی جمعیت روستایی کشور به منابع آب شرب را در دستور کار خود قرار داد و مقرر شد، در گام اول با توسعه شبکه آب‌رسانی شرب در بیش از 7 هزار روستا، زمینه ارتقای 10 درصدی شاخص دسترسی به منابع آب شرب پایدار در روستاهای کشور طی یک برنامه 30 ماهه با عنوان اَبَرپروژه جهاد آبرسانی اجرایی شود. * یک سوم زمان اجرایی طرح جهاد آبرسانی سپری شد در این راستا، مجید آقازاده، معاون مهندسی و توسعه آب و فاضلاب کشور با اشاره به اهمیت طرح جهاد آب‌رسانی گفت: پروژه جهاد آب‌رسانی جزو ابرپروژهای شاخص کشور است که بعد از انقلاب اسلامی تا به امروز در کشور تعریف شده و در قالب این پروژه تعداد ۷ هزار و ۱۳۶ روستا در سطح کشور از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار خواهد شد. معاون مهندسی و توسعه آب و فاضلاب کشور در بیان جزئیات اجرایی پروژه تاکید کرد: فعالیت این پروژه به صورت رسمی از بهمن ماه سال 1400 آغاز شد و پس از اتمام فرآیند اداری، کار اجرایی از ابتدای امسال کلید خورد و عملا 10 ماه از زمان آغاز عملیات اجرایی معادل یک سوم زمان اتمام پروژه به انتها رسیده است. *2757 روستا از نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند شدند با گذشت، یک سوم زمان عملیات اجرایی طرح جهاد آب‌رسانی، پیگیری خبرنگار فارس بیانگر پیشرفت قابل توجه در این پروژه است. بر این اساس طی 10 ماه گذشته از آغاز عملیات اجرایی جهاد آب‌رسانی، 2757 روستای مندرج در این طرح شامل 1500 روستا در استان خوزستان و 1257 روستا در سایر نقاط کشور از نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند شده‌اند. به عبارت دیگر با گذشت 33 درصد از زمان اجرای پروژه 38 درصد از روستاهای هدف طرح فرایند آب‌رسانی خود را تمام شده می‌بینند و به آب بهداشتی پایدار دسترسی دارند.

* پیشرفت فیزیکی 30 درصدی طرح جهاد آب‌رسانی در این رابطه، میثم جعفرزاده، مشاور وزیر و رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی جشنواره تهران، گفت: طرح جهاد آب‌رسانی به طور کل 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تفاهم‌نامه ابتدایی ما در این طرح 10 هزار روستا بود که قرارداد ما 7138 روستاست و به 10 هزار روستا افزایش پیدا می‌کند. این مقام مسئول ادامه داد: این کار چهار معین اصلی در سراسر کشور دارد که شامل مجموعه نیروی زمینی سپاه، مجموعه نیروی دریایی، قرارگاه خاتم الانبیا و بسیج سازندگی است. اینها تقسیم بندی شده‌اند وهر استان بر اساس جنس فعالیتی که دارد کار را جلو می‌برد. * جهاد آبرسانی بزگترین پروژه عمرانی فعال کشور به گزارش فارس، محرومیت‌زدایی به عنوان یکی از شعارهای دولت سیزدهم در صدر فهرست فعالیت‌های اجرایی دولت قرار گرفته است. بر این اساس، گستردگی پروژه‌های جهاد آبرسانی در همه استان‌های کشور بیانگر آن است که بزرگترین پروژه عمرانی فعال کشور در جهت محرومیت زدایی آرایش پیدا کرده است. استفاده از ظرفیت نیروهای جهادی کشور در کنار ساختار مهندسی و زمان‌بندی دقیق تنها وجه مثبت پروژه عظیم جهاد آبرسانی به حساب نمی‌آید و گستردگی این طرح در سرتاسر کشور یکی دیگر از ویژگی‌های متمایزکننده جهاد آبرسانی به حساب می‌آید. بر همین اساس 7 هزار روستای در نظر گرفته شده برای تکمیل فرآیند دسترسی به آب شرب پایدار در همه استان‌های کشور در حال فعالیت است و این پروژه‌ها کشور را به یک کارگاه بزرگ تامین منابع آب تبدیل کرده است. پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید