دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: مدیران عملگرا جایگزین مدیران کارتابلی شوند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه باید مدیریت عملیاتی را جایگزین مدیریت کارتابلی کنیم، خطاب به مسئولان گفت: اگر برای جوانان وقت بگذاریم و سخنانشان را بشنویم و به آن بها دهیم، از ما دلسوزانه‌تر برای این مملکت از جان مایه می‌گذارند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: مدیران عملگرا جایگزین مدیران کارتابلی شوند

به‌گزارش جشنواره تهران از شیراز، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه امروز چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در جمع رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان فارس با بیان اینکه توجه شورای عالی انقلاب فرهنگی به حوزه‌ علم، فناوری و فرهنگ است افزود: رویکرد ما این است که علاوه‌ بر ارتباط با وزارتخانه‌ها، به‌صورت مستقیم با اعضای هیأت‌علمی‌ ارتباط داشته باشیم و به‌همین دلیل سفرهای استانی را آغاز کرده‌ایم.

خسروپناه بیان کرد: ارتباط مستقیم با اعضای هیات‌ علمی‌ و نخبگان، علاوه‌ بر اینکه به ارتباط بیشتر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور با جامعه کمک می‌کند، باعث می‌شود که شورا از نظرات و تخصص هرچه بیش‌تر اساتید، متخصصان و صاحب‌نظران کمک و بهره بگیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری اینکه مصوبات این شورا حتی بر مصوبات مجلس شورای اسلامی هم مقدم هست، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌‌عنوان مرجع عالی سیاست‌گذاری، تعیین خط مشی، تصمیم‌گیری و هماهنگی و هدایت امور فرهنگی، آموزشی و پژوهشی کشور در چارچوب سیاست‌های کلی نظام محسوب می‌شود و تصمیمات و مصوبات آن لازم‌الاجراست.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه به فعالیت‌های اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخت و توضیح داد: کار اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی چهار حوزه راه‌بینی (رصد فعالیت‌ها و اولویت‌یابی)،راهبردی،بعد راهبری و نظارت است.

وی اظهار داشت: سیاست‌هایی که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تبیین شده، سیاست‌های دقیقی هست و این به ‌دلیل راهبری‌های بعد از راهبردهاست.

خسروپناه با اشاره به تاسیس مرکز رصد، برنامه‌ریزی و ارزیابی در دبیرخانه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: پس از راه‌اندازی این مرکز، با تمام مراکز رصد کشور ارتباط گرفته‌ایم تا اولویت‌های کشور را شناسایی کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نقشه‌ مهندسی فرهنگی کشور یکی از نقشه‌های مهم است و در استان‌ها برش دارد، یادآور شد: اولین نقشه‌ مهندسی فرهنگی کشور در استان فارس با حضور رییس جمهور مصوب شد و در سفر رئیسی به شیراز رونمایی گردید که خوشبختانه امروز هم استاندار فارس، هم امام جمعه و هم مسئولان استان به جد آن را پیگیری می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه افزود: با کار رصدی در سه ماه گذشته، اولویت‌های مساله‌ای را در چهار حوزه‌ علم و فناوری، تعلیم و تربیت، فرهنگی و اجتماعی و خانواده و زنان بررسی کرده و برای هر یک ستادی ذیل قرارگاه اجتماعی تشکیل داده‌ایم. مجموع اولویت‌های ارزیابی‌شده که قریب آن به صد موضوع می‌رسد، در هفته گذشته آماده شده است.

وی از شورای روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان فارس خواست تا با مطالعه و بررسی اولویت‌های رصدشده، برحسب ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برای همکاری و حل این اولویت‌ها آمادگی خود را اعلام کنند.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه از روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خواست تا با مطالعه‌ی ۲ سند نقشه‌ی جامع علمی کشور و دانشگاه اسلامی که ازسوی جمعی از فرهیختگان تنظیم شده است، نظرات و پیشنهادات خود را به دبیرخانه‌ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور ارایه دهند.

ضرورت بازنگری شورای عالی انقلاب فرهنگی در ساماندهی مراکز آموزش عالی

 محمد مؤذنی، رییس دانشگاه شیراز نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی، عالی‌ترین شورایی است که در زمینه‌ی علم و فناوری و فرهنگ هم تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری می‌کند و هم نظارت دارد، اظهار کرد: به‌همین نسبت که جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی در کشور اهمیت دارد، این مسئولیت هم برای تک‌تک اعضای شورا مهم و راهبردی است.

وی با بیان اینکه ۷۰درصد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، در حوزه‌ علم و فناوری بوده و اسناد بسیار ارزشمندی هم از سوی شورا تصویب شده است، گفت: به رغم فعالیت‌های ارزشمند صورت‌گرفته، همچنان در حوزه‌ علم و فناوری، جای کار دقیق‌تر و عمیق‌تری با ضرورت و فوریت بسیار وجود دارد.

رییس دانشگاه شیراز با اشاره به آمار ۲۷۴۶ مرکز آموزش عالی که در سایت شورای عالی انقلاب فرهنگی هم قید شده است، وجود این تعداد مرکز آموزش عالی را در کشور آسیب جدی دانست و بیان کرد: این رقم بیانگر آن است که در این زمینه تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و نظارت و اجرای خوبی صورت نگرفته است که این هر سه، وظیفه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی از شورای عالی انقلاب فرهنگی خواست تا با بازنگری در ساماندهی مراکز آموزش عالی، زمینه‌ رشد و توسعه‌ هرچه بیش‌تر و بهتر علم و فناوری کشور را ایجاد کنند.

مؤذنی در ادامه به طرح ۲ آسیب در حیطه‌ فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور پرداخت و گفت: یکی از آسیب‌هایی که متوجه شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور است این است که پس از گذشت ۴۴سال از انقلاب اسلامی (به‌طور کلی به‌جز سران قوا) فقط ۵۳نفر دیگر از افراد فرصت حضور در شورای عالی انقلاب پیدا کرده‌اند یا بعضی از افراد در مدت‌زمان بسیارطولانی عضو شورا بوده‌اند؛ از همین‌رو جا دارد به افراد بیش‌تری فرصت حضور در شورا داده شود و شورا از نظرات افراد جدید و بیش‌تری بهره‌مند گردد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از آسیب‌هایی که متوجه شورای عالی انقلاب فرهنگی‌ است، این است که برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، مشغله‌های بسیاری دارند، تاجایی‌که این سمت عضویت در شورا، برایشان یک سمت تشریفاتی است و اگر شورا در این دو موضوع بازنگری کند، کیفیت کار شورا ارتقاء پیدا خواهد کرد.

رییس دانشگاه شیراز از حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه برای شنیدن نقطه‌نظرات دانشگاهیان و رویکرد او نسبت به سفرهای استانی برای ارتباط با نخبگان و اساتید کشور تقدیر و اظهار کرد: به رغم همه‌ زحمات شورای عالی انقلاب فرهنگی، اما همچنان انتظار بیش‌تری از این شورا وجود دارد. وضعیت علم و فناوری و وضعیت عمومی فرهنگی که در کشور داریم، همگی متأثر از تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی است و انتظار می‌رود وضعیت شورا تا حدی ارتقا پیدا کند که جامعه از فرهنگ عمومی بهتری برخوردار باشد.

در ادامه این نشست نیز رؤسا و مراکز آموزش عالی استان فارس به بیان مهم‌ترین مسائل و دغدغه‌های موجود در حوزه نظام آموزش عالی پرداختند و دیدگاه‌های خود را نسبت به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور مطرح کردند.

پایان پیام/ ف

دیدگاهتان را بنویسید